град Ризе (Турска), од 6. до 12. новембра 2022.
Координатор: Ана Ковачевић
Линк ка платформи целокупног пројекта https://padlet.com/anageografija/51hp2tb8nci3s8n8
Партнерске школе Шесте београдске гимназије на овом пројекту су: домаћин Стручно- техничка анатолска школа Хасан Кемал из турског града Ризе, Стручно-техничка школа Дузче Борса из Истанбула, Стручна школа Иоан Роман из Констанце, Гимназија БРГ/БОРГ из Беча, Гимназија Јанош Харсани из Будимпеште.
На мобилности учествују координаторка и наставница географије Ана Ковачевић, наставница енглеског језика Весна Јевтић и ученици Жарко Коровљев 3/7, Јован Орловић 3/7, Марко Јарић 3/9, Марко Колунџија 3/9 и Лазар Стојиљковић 3/8.
Првог дана боравка уследило упознавање учесника, презентовање држава, градова и школа као и подунавског региона и Црног мора. Приметили смо да је школа је изузетно лепо и модерно уређена, да сарађује са привредним гранама регије. Обишли смо градско језгро и сазнали да је ово средиште узгајања турског црног, белог и зеленог чаја ,,Чајкур”, лешника за фабрику ,,Фереро” у Италији и кивија. Риза је место рођења актуалног председника Турске Ердогана. Занимљиво је да ово место више користи околне планине за туризам а мање обалу. Град је мултикултуралан, са етничким групама Грка, Турака, Черкеза, Хемшина и Лаза. После подне је одржано предавање професорке Ülgen Aytan са катедре за биологију мора Универзитета ,,Реџеп Тајип Ердоган” на тему ,,Загађење Црног мора – штетни утицај микропластике на живи свет” и о фондацији ТУДАВ.
Следећег дана смо отпутовали у национални парк Качкар. У речној долини реке Фиртине ученици су се забавили вожњом на сајлама, дегустирали су турски чај из самовара и кете колач од алве и пшеничног брашна. Фотографисали смо се на два лучка камена моста висине 20 метара, какви се могу данас видети и на Балкану. Посетили смо ,,Зил кале”, црну тврђаву испод Качкар Дага високог 3.931 метар, највишег врха Понтијских планина. Затим смо посетили висораван Ајдер, где се налазе аутентичне дрвене куће јајле претворене у пансионе за туристе. Националну кухињу чине и мухлама, дерепазар пита, сушени пасуљ, ретки сутлијаш, баклава са дондурма сладоледом, разни зачини.
Сутрадан су нас дочекали у управној згради у луке Трабзон презентацијом о значају и еколошким пројектима о заштити Црног мора у четвртој луци Турске. Након тога смо посетили православни манастир Сумела из 4. века нове ере, где се чувала икона Пресвете Богородице Сумела. Вече смо проводили у суковима, тржном центру и дружењу у холу хотела.
Петог дана ученици су у мешовитим тимовима сачинили презентацију и Манифест о заштити вода. Уследила је шетња поред обале, ручак у ресторану традиционалне кухиње ,,Налија”. Представили смо пројекат званичницима и градоначелнику општине Ризе, који нам је поделио сувенире аутентичне за овај регион Турске.
Шестог дана је подељен Манифест о заштити вода са порукама ученика, одржан је састанак наставника поводом дисиминације пројекта, додељени су сертификати. У сали су нам домаћини приказали традиционални плес хорон уз тулум гајде и заједнички музички програм уз караоке са наставницима. Поподене смо провели на цитадели изнад града одакле се види велика фигура чаше за чај која увече има светлеће ефекте и анимацију прављења чаја.
Дисиминација пројекта у школи јe протекла устаљено, но ипак са снажним утисцима. У међународном евалуационом онлајн kahoot квизу о протеклом студијском путовању наши ученици су заузели 1, 3, 4, 5. и 6. место. Кроз пројекат “Clean Danube Clean Black Sea” је директно и индиректно прошло преко хиљаду учесника, па Ерасмус програме препоручујемо свима који желе на сличан начин да допринесу образовно васпитном раду у својим школама и у осавремењивању наставе.